fredag 16 januari 2009

Kampanj på stadga!

Förra helgen tränade jag med Katarina och hennes sockersöta BC Fixa. Som alltid när jag har något problem med tävlingslydnaden så passade jag på att fråga Katarina - man får alltid bra och konstruktiva svar :-)

Nu gällde det stadga. Har helt enkelt insett att jag behandlat denna VIKTIGA grundfärdighet lite styvmoderligt och nu när vi börjar försöka sätta ihop momentet "dumrutan" så tycker Rödnos att detta med att sitta HELT stilla är lite onödigt (läs: jag har släppt igenom att hon trampar lite och vrider sig en aning i träningen). Med andra ord: momentet fungerar INTE. Jag har gjort några halvhjärtade försök att få ordning på detta, men utan några vidare resultat.

Fick en hel drös kloka ord på vägen av Katarina och hon visade även med Fixa hur hon tränat stadga i praktiken. Alltså, egentligen är ju stadga inte speciellt svårt att träna, men ärligt talat ganska tråkigt och tamt. Är ju mycket roligare att träna rutan och andra fart-och-fläkt moment, hehe. Jag fick dock snällt bita i det sura och beska äpplet och inse att här finns inga genvägar, utan vi måste gå till botten med stadga-träningen. Och då menar jag allra djupaste bottenträsket, det där som man helst inte alls vill klafsa runt i.

Sagt och gjort, nu i veckan har vi haft kampanj på stadga och tränat detta ganska flitigt. Såhär när slutet på veckan nu närmar sig så kan jag konstatera att vi har klättrat upp några pinnhål från bottenskiktet i alla fall. Aila kan sitta med rak kropp och utan att flytta någon tass då jag rör mig framför henne samt på hö/vä sida. Bakom är fortfarande lite trickigt, men vi jobbar på det!


2 kommentarer:

  1. Hej hopp ska se om det går att skicka en kommenter

    SvaraRadera
  2. Att säga att elithunden Aila krälar i bottenträsket är inget annat än en grov överdrift, men visst finslipa kan man ju alltid.
    Vore kul om det blev lite träning nästa vecka så att veckorna inte bara går, men jag fattar är man kär så är man;-)

    Stort tack för jättefin present förresten, kram!

    SvaraRadera