tisdag 20 januari 2009

Att tämja en tollare

Aila var mer vild än tam idag på Uppsala Hundvänners lydnadsträning i ridhuset. Jag fick frågan av klubbkamraten Malin om jag haft tenta nyligen :-) Visserligen så har jag mycket riktigt haft tenta idag, men jag tror ändå inte att det kan förklara Ailas energistinna dagsform.

Jag tycker att vi har hunnit med ganska gott om promenader och träning på sistone. Men hennes normalt energiska och livliga personlighet brukar bli ännu livligare inför varje löp. Ca två månader innan hon löper ökar antalet "myror i brallan" ganska markant och håller i sig tills hon brukar få en liten lätt släng av skendräktighet.

Dessutom har det snöat här i Uppsala de två senaste dagarna. Stora, härliga flingor har lagt sig som en mjuk matta i omgivningarna. Detta tycker Rödnos är höjden av lycka och slår nästan knut på sig själv i början av promenaderna i sin iver att få kuta runt i snön.

På ridhusträningen ägnade vi oss framförallt åt stadga. Vi övade både på sitt och stå kvar och jag använde mig mycket av "godisankare" för att hjälpa henne att bli mer stilla. Försöker tänka på att klicka när hon är rak i kroppen och riktad framåt även med huvudet. Vi körde även min favvo-stadgeövning som jag lärt mig på kurs hos Eva Bodfäldt. Har då koppel på henne och använder detta för att försiktigt segdra och försöka rubba hennes balans. Är så häftigt att känna när hon håller emot och verkligen trycker fast tassarna i marken för att stå kvar - det kallar jag stadga!

Kunde inte låta bli att öva lite slalom när Aila var så på trycket. Provade att pressa henne för att hon skulle öka farten ytterligare. Det gick riktigt bra :-) Jag får en sån härlig känsla i kroppen när slalomen funkar bra i högt tempo!

3 kommentarer:

  1. Kul att fröken uppskattade viltspåret och positivt att hon inte är tämjd än:) Allt är som det ska så länge som hon blir lite vild ibland tänker jag:) / Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra!

    Är hemma med barn som kräks idag, uäck!!!
    Sitter och kollar kursplaneringen i juni. Kan du tänka dig att hålla två kurser då?

    Kram K

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Vill hemskt gärna fika. Ska höra med V också och sms:ar sedan. Kram!

    SvaraRadera