måndag 20 april 2009

Uppvärmning, inte uppvarvning

I eftermiddags var Jenny med Caki och jag med Aila nere på Syltavallen och tränade lite. Det var jättekul att se hur långt Jenny och Caki har kommit och vilken fin attityd och iver söta Caki har inne på planen. De kommer att bli ett ekipage att räkna med, var så säkra!

Jag behöver komma igång ordentligt med tävlingsträningen med Aila. Vi gjorde ett helt katastrofalt försök till det i fredags kväll på Väsby BK. Uppvärmningen blev av sorten hets med tokig tollare och när vi sen skulle våga oss på några moment gick det helt över styr. Aila gnällde och tjuvstartade och studsade vid sidan, flög upp från krypet, ja ni förstår...

Idag ägnade vi oss därför åt uppvärmning modell lugnare och jag tycker att Aila sen hade en helt lagom aktivitetsnivå under fotgåendet och det kändes jättebra. Gäller bara att jag sätter fötterna som jag ska i svängarna. Krypet fungerade också riktigt bra. Måste träna vidare så att hon orkar krypa lite längre dock.

Vi körde även dumrutan, dirigeringsapportering, inkallning och fjärrdirigering med lite varierande framgång. Stadgan fungerade inte bra, medan stå->sitt gick kalas på fjärren, jippi!

Nu i veckan ska vi träna spår och budföring och så ska jag kolla upp om någon brukshundsklubb har platsliggning med skott för det behöver vi öva på. Sen måste jag kolla upp vilka moment som egentligen ingår i lägre-lydnaden, då reglerna har ändrats sen vi var med senast.

1 kommentar:

  1. Tack för igår, alltid roligt att träna med dig och Ailing! Bro har skotträning kvart i sex imorgon, men det kanske är lite tidigt för dig. Jag åker nog dit till senast 19, då börjar den "vanliga" träningen.

    SvaraRadera