torsdag 16 april 2009

Träning med nostalgi

Ikväll var Aila och jag på Fyrfotaplan! Så länge sedan sist och det är alltid en speciell känsla att komma dit. Det var ju på "Fyrfota" som allting började en gång i tiden. Närmare bestämt hösten 1992 då jag gick valpkurs med Charlie, min första hund. Det är så mycket som har hänt sedan dess, men en sak är säker - jag fick ett intresse för livet som jag fortfarande brinner lika mycket för!

Jag hade första kurstillfället på en mixkurs och efter kursintro och teori övade vi på tass- och handtargets. Ett mycket trevligt gäng som jobbade på bra och som det ska bli kul att ha på kurs i vår!

När vi var klara fick Aila komma ut och vi övade på några elitmoment. Vi inledde med rutan som gick fint med target. Farten var dock inte den högsta, men hon kändes mycket säker på sin uppgift och det är skönt! Klämde sedan in några fot-snuttar och Aila höll positionen bra denna kväll. Även tre steg bakåt funkade och hon gled inte ut åt sidan som hon kan göra ibland. Sedan var det dags för "dum-rutan" som jag nu har bestämt mig för att sätta ihop till ett helt moment och målet är att Aila i viss mån ska lära sig ordningen som stå, sitt och ligg kommer i. Har även bytt sittkommando till "sätt", liten skillnad kanske, men det känns som att risken minskar för att hon ska blanda ihop det med ligg då. Det gick över förväntan, stadgan var helt ok och bara ett skifte av 6 totalt blev fel. Istället för att göra om då det blir fel så rättar jag Aila på stället, tror att det blir tydligare för henne vad jag egentligen ville att hon skulle göra då. Vi kör enligt detta koncept ett tag så får vi se hur resultatet blir. Totalt sett ett bra pass på nostalgisk mark!

PS. Har kommit med på lägre spåret 2 maj i Örebro, ska bli skitkul!

2 kommentarer:

  1. Hurra för uppdatering. Spännande att höra hhur hur det går med fjärren sen. Kul med spåret! Ska vi dra ut i skogen och spårat nåt, + träna budföring kanske?
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja på fyrfota har vi haft mycket kul! Det var länge sen jag var där. Allt känns ju lite annorlunda nu, gamla gänget är liksom inte kvar..

    SvaraRadera