fredag 13 februari 2009

Stå, ligg eller mittemellan??

Denna vecka har jag och Aila varit på besök på landet utanför Örebro. Här pryder ett några dm djupt gnistrande snötäcke omgivningarna. Väldigt vackert, men inte ett optimalt träningsunderlag dock. Vi har fått hålla till på upplogade vägar och liknande då vi tränat och därför inte kunnat köra moment som kräver mer plats som rutan eller dirigeringsapporteringen. Men många moment/delar av moment går ju även att köra på liten yta!

Fotgåendet känns fortsatt bra. Jag vågar köra längre bitar innan belöning och gillar Ailas attityd! Ibland kommer hon lite för långt fram i positionen . Jag har valt att vara lite generös med detta, då vi inte siktar på några SM-poäng utan ett fotgående som håller för elitklassen och är beredd på att kunna få lite avdrag för detta. Blir hon för studsig eller börjar gnälla så bryter jag dock. Språng marsch fungerar nu bättre sen jag fick tips av Katarina att springa med lite kortare steg och en aning på stället i svängarna för att kunna få till jämnare och rakare riktningsändringar.
Vidare har vi övat på stå/sitt/ligg under marsch och här känns det på tok för chansartat. Om jag vänder mig om efter kommandot "stå" kan jag lika gärna få syn på en sittande som en stående Aila och kanske t.o.m. att hon provar att lägga sig istället. Vi körde mycket och enbart sättande under gång inför trean och detta tror jag straffar sig lite nu. Jag försöker vara noga med att använda olika tonläge på kommandona som en viss hjälp. I övrigt övar vi på och gör om de gånger som det blir fel. Jag vill få Aila att verkligen lyssna på vad jag säger istället för att chansa.

Stadgeträningen har vi heller inte gett upp. Jag har ändrat mitt koncept en smula vad gäller hur/när jag klickar och när jag använder frikommando för att det ska bli tydligare för Aila. Sedan jag skrev första inlägget här i bloggen så har i alla fall stadgeträningen gått klart framåt och det känns bra!




4 kommentarer:

  1. Hej Vännen! Vad duktigt ni
    tränar! Spännande att höra hur du lägger upp träningen. Berätta gärna mer om hur du kör stadga nu. Kram!

    SvaraRadera
  2. Halloj!

    Vilken tid på fredag vill du räna? Eftermiddag eller kväll?
    kram

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Jag har kurs fram till klockan 12:00 så jag skulle kunna klockan 13:00 om vi träffas i närheten av Vaxholm ( måste hem och hämta hundarna), annars kan jg på kvällen

    SvaraRadera